Dru Yoga

Wat is Dru Yoga?

Fysiek en mentaal fit

Dru betekent in het Sanskriet Poolster en in de lessen word je aangemoedigd om je eigen ‘Dru’ punt te vinden, een stilte waar je jezelf kan zijn.

Wat maakt Dru anders zijn de sierlijke bewegingen. Bijvoorbeeld Vrkasana, de boom, is een heel bekende yoga houding.

Bij Dru ga je niet alleen stil staan in deze houding, maar je beweegt je armen op een vloeiende manier op de ademhaling.

In vele yoga lessen neemt de zonnegroet een centrale plaats om de energie in je lichaam te laten stromen. Bij Dru yoga heb je niet alleen de zonnegroet, maar zo veel meer. Typisch voor Dru yoga lessen de tientallen Energy Block Release (EBR) reeksen die vaak gedaan worden met achtergrond muziek. In deze reeksen komen allerlei yoga asana’s (houdingen), pranyama technieken (ademhaling oefeningen), en affirmaties samen zodat je van hoofd tot teen goed voelt.

Een favoriete Dru oefeningen van mij en van mijn cursisten is de Anahata ademhaling, de haart ademhalingen. Met gebogen ellebogen breng je je handpalmen ter hoogte van je hart en adem je in terwijl je handen in de richting van je borst brengt. Vervolgens adem je uit als je je handpalmen draaien en duwen van je af. Je voelt meteen rust maar ook kracht, twee worden die in mijn ervaring sleutel zijn bij Dru. Een visualisatie bij de Anahata ademhaling waar je brengt positieve kwaliteiten richting je hart bij de inademing en deelt deze positieven kwaliteiten met andere aan de uitademing maakt de oefeningen nog dieper.

Wat zijn de voordelen van Dru Yoga?

Over de laatste tien jaren dat ik les geef, hebben cursisten mij verteld dat dankzij de lessen ervaren ze…

meer flexibiliteit in de wervelkolom en de gewrichten
• minder rugpijn
• een goede nachtrust
• meer rust in je hoofd
• een positiever manier van het kijken, naar zichzelf en naar anderen

Ben je nieuwsgierig en wil je een proefles volgen? Neem gerust contact op.

Of wil je weten wat mijn lessen kosten, klik dan hier.

Kijk hiernaast naar 3 principes van Dru yoga.

PRINCIPES

  1. Wees actief
    Gebruik al je spieren en gewrichten. Beoefen de yogareeksen en –houdingen om de energie door je lichaam te laten stromen.
  2. Wees bewust
    Let op je ademhaling. Doe concentratieoefeningen die je bewust maken hoe het lichaam, het hart en de geest samenwerken. Word de zelf genezende kracht van je lichaam gewaar.
  3. Wees stil
    Vind je punt van stilte. Het woord ‘Dru’ (Sanskriet) betekent o.a. de Poolster- een vast punt in de hemel dat eeuwenlang gebruikt werd om veilig de weg naar huis te vinden. In Dru yoga en meditatie word je aangemoedigd om je eigen Poolster te vinden, een vast punt waar je jezelf kan zijn, waar vrede heerst en waar verjonging plaatsvindt.

Dru lessen worden wereldwijd gegeven in yogascholen, bij bedrijven, in ziekenhuizen, op scholen, universiteiten en sportcentra. Er zijn workshops, retraites en docenten opleidingen in verschillende landen. Hier vind je meer informatie over de activiteiten van Dru Nederland en van Dru Worldwide.