Vrede Zijn

Vrede Zijn

dove“Wanneer ik inadem, kalmeer ik lichaam en geest. Wanneer ik uitadem, glimlach ik.
Ik ben volledig in het nu en ik weet dat dit het juiste moment is” 

― Thích Nhất Hạnh, Vrede Zijn

Ik dacht altijd dat er slechts wereldvrede kon ontstaan door betere communicatie tussen landen en volkeren en door een eerlijke verdeling van de welvaart—alsof dat gemakkelijk is. Maar ik ben tot het besef gekomen (met dank aan vele wijze mensen voor mij), dat vrede alleen mogelijk is als ieder van ons de moed heeft om te kijken naar wat ons angst inboezemt, wat ons boos maakt en waarom we naar meer verlangen dan we nodig hebben. Ik geloof dat eenieder van ons, diep van binnen, naar vrede verlangt. Het is alleen nodig dat we ons dat herinneren en ons blijven oefenen in vrede.
anahata ademhaling Een simpele beweging om vrede te oefenen is de hartademhaling van de Dru. Veel van de Dru Yoga reeksen bevatten de Anahata (=hart) adem. Eerlijk gezegd raakt het me, als mijn leerlingen deze oefening doen. Ze doen het zo teder. Het maakt hen direct kalmer en bewuster. Ik associeer deze beweging met mindfulness en vrede. Het is een eenvoudige oefening die je kunt doen aan het begin van de dag of op een ander moment waarop het nodig is jezelf er vriendelijk aan te herinneren dat je zelf vrede bent.

 

Anahata Adem

  1. Zet je voeten op heup breedte en buig je knieën lichtjes.
  2. Open de armen voorwaarts ter hoogte van het hart alsof je een grote boom omarmt.
  3. Breng op een inademing de handpalmen in de richting van de borst en strek tegelijkertijd de benen.
  4. Draai op de uitademing de handpalmen naar buiten en duw ze van je af, terwijl je de knieën buigt.
  5. Herhaal deze beweging vijf tot tien keer. Je kunt ook deze affirmaties gebruiken: Ik breng kalmte naar mij toe (handen naar je toe), ik glimlach en geef mijn kalmte aan anderen (handen van je af) Ik breng vrede naar mij toe en ik stuur mijn vrede naar de wereld toe.

Comments are closed.